Outbound Marketing wordt meer en meer ingehaald door Inbound Marketing. Dit komt met name door het internet, Social Media en de mondige consument die steeds meer zelf op zoek gaat. Waarom zou je als bedrijf nog veel geld uitgeven aan peperdure reclamecampagnes en andere reclame-instrumenten, als het genereren van leads met social media (inbound marketing) goedkoper is? Het is tijd voor verandering…

Marketing & Communicatie draait om het overbrengen van de boodschap naar de betreffende doelgroep. Meestal gaat dit via ingekochte media. Het is dan ook geen wonder dat het grootste gedeelte van het marketingbudget besteed wordt aan outbound marketing.
Maar is een duidelijke verschuiving te zien van outbound- naar inbound marketing. Of heel kort gezegd: van gekochte aandacht, naar verdiende aandacht.

Bedrijven zoeken de consument niet meer op, maar zorgen ervoor dat ze gevonden worden door haar doelgroep.
Dat is de achterliggende gedachte van inbound marketing.
”Zorg dat je gevonden wordt door de mensen die op zoek zijn naar jouw product, in plaats van te schieten met losse flodders in de hoop dat je raak schiet…”

Voorbeelden van inbound marketing:

  • SEO – zoekmachine optimalisatie
  • Social Media
  • Positieve mond-tot-mond reclame

Enkele feiten over outbound- versus inbound marketing:

  • 86% van de tv-kijkers kijkt niet naar de tv-reclames, of erger nog: heeft er een hekel aan
  • 44% van de verstuurde Direct Mails worden niet of nooit geopend
  • Inbound marketing voorbeelden zijn: SEO, whitepapers en e-books, bloggen
  • Social Media versterken het effect inbound marketing
  • Goede content op het web is goed voor de vindbaarheid
  • Meer dan de helft van alle marketeers investeert in inbound marketing
  • De kosten voor het winnen van leads middels inbound marketing zijn gemiddeld 62% lager dan bij outbound marketing

Lees hier het hele artikel.