Vorig jaar stond Schaeffer op nummer 5. Bol.com groeide in 2009 als kool: 20 procent meer omzet, naar 268 miljoen euro. En dat terwijl de boeken- en muziekmarkt daalt. Schaeffer is vooral trots op de doorbraak van digitaal lezen, vorig jaar: in vijf maanden tijd werden 14 duizend e-readers verkocht, en 64 duizend digitale boeken. Hij breidde daarnaast de social mediapresence uit, en verdiepte het inbound klantcontact middels chatbot Billie en Twittercare.
Bol-campagnes zijn herkenbaar en zorgen zelfs voor een hype (Mummiepak) .
Vakbijdrage: Schaeffer is voorzitter werkgroep marketing bij Thuiswinkel.org, bestuurslid Stichting Marktonderzoek Boekenvak, lid van Reclame Code Commissie, jurylid e-mailmarketing-awards, sinds 2009 neemt hij zitting in de Effie-jury, en hij is spreker op onder andere het Category Management congres.

De top 5:

1(vorig jaar 5). Michel Schaeffer (42), marketingdirecteur Bol.com
2 (vorig jaar op 2). René Repko (50), marketingdirecteur Hema
3 (vorig jaar 13). Sander van der Laan, general manager Albert Heijn
4 (vorig jaar 11). Baptiest Coopmans (45), directeur consumentenmarkt KPN
5 (vorig jaar 4). Hans Hagenaars (48) directeur ING Retail Marketing, ING

Hoogste vrouw in de lijst is Hanneke Faber, vice president & global brand franchise leader Pantene, op nummer 7. Zij is ook de hoogste nieuwe binnenkomer, die verder in totaal 33 nieuwe binnenkomers telt, waaronder veel vrouwen; met 15 meer dan vorig jaar is hun aandeel dit jaar gegroeid tot meer dan eenderde. De gehele lijst kunt u terugvinden in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing.