Elk gezinslid heeft invloed op het aankoopbeslissingsproces, er wordt dan ook veel overleg gepleegd. Ieder heeft zijn eigen criteria en strategie om invloed uit te oefenen op dit proces. Echter, deze rollen verschillen per productcategorie.

Moeders hebben de beslissing over de dagelijkse boodschappen en vaders hebben de grootste stem bij de grotere aankopen, zoals dat van een tv of auto.

Het aankoopbeslissingsproces is in te delen in vier fasen, te kennen: Het begint met een idee en eindigt met de daadwerkelijke aankoop. Een aantal producten uit verschillende categorieën is aan een steekproef onderworpen om te kijken welk gezinslid de meest invloed heeft op het aankoopproces.

Niet geheel onverwachts hebben vaders het grootste aandeel bij de aankoop van de duurdere producten, bijvoorbeeld: een televisie. In alle vier de fasen hebben vaders hier een dominante rol. Bij de aankoop van computers en spellen Kinderen spelen met name kinderen een belangrijke rol. De aankoop van een digitale camera is een productcategorie waar niet één enkel gezinslid een dominante rol speelt. Kinderen spelen bijna geen rol als het gaat om de daadwerkelijke aankoop van het product.

Marketing

De strategiebepaling kent een aantal valkuilen: tijdens de communicatie naar de vader of de moeder wordt er over het algemeen te snel gebruik gemaakt van stereotyperingen, waarbij de rollen vaak omgewisseld worden.

Kinderen zijn een belangrijk reclamedoelgroep. Het is daarom van belang al snel de harten van de kinderen te veroveren, want dat zijn de kopers van de toekomst. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol bij veel aankopen. Denk daarbij aan de boodschappen waar kinderen volledig leven op de prikkels van de supermarkt. Het is niet voor niets dat producten voor kinderen onderin het vak worden gepresenteerd.

Whitepaper

Ontdek hoe je de invloed van verschillende gezinsleden optimaal kunt benutten bij de uitwerking van marketingcampagne met deze whitepaper.