In een kom vol met goudvissen zien alle vissen er hetzelfde uit.
Een klant die een vis wil kiezen weet dan eigenlijk niet welke vis hij of zij moet kiezen. Het ontbreekt de vissen aan onderscheidend vermogen, doordat dienstverleners een te algemeen beeld van zichzelf schetsen.
Je vertelt dat je goed kan zwemmen, dat je kieuwen hebt en een sierlijke staart om te sturen. Het probleem is dat elke dienstverlener dit heeft en het op een dergelijke manier presenteert.
Zorg dat je opvalt.
Al verander je alleen maar de kleur van de vis, je valt direct op. Een blauwe vis in een kom vol met goudvissen valt direct op, niet waar?
Hoe word je een blauwe goudvis?
Profileer je als expert op een bepaald gebied. Iedereen is op zoek naar een expert om geholpen te worden. Experts scheppen nou eenmaal vertrouwen.
Vier stappen die je kunt volgen om een blauwe goudvis te worden:
- Focus je op een specifiek gebied. De waarde van je dienst wordt hierdoor veel hoger.
- Weet wat de behoeften van je klanten zijn. Waar zijn klanten naar op zoek en waar willen ze voor betalen?
- Schrijf artikelen over je onderwerp en zorg ervoor dat mensen weten dat jij de expertise bezit.
- Verspreid de artikelen overal.
Een expertstatus schept waarde voor je klanten, want je hebt jouw klanten iets unieks te bieden.
Zorg ervoor dat jij de blauwe vis wordt!
—
Auteur: Peter van Mierlo