Vroeger kon je als freelance webdesigner geld verdienen met het maken van websites. Je levert de website op en je stuurt de factuur. Tegenwoordig kan bijna iedereen vrij goedkoop een website maken of laten maken. Met de komst van CMS systemen als Wordprress en Joomla is webdesign voor iedereen toegankelijk. De concurrentie is hoog onder webdesigners en je zult een duidelijke strategie moeten hebben om je klantenbestand in leven te houden.

Klanten zoeken op internet naar de goedkoopste webdesigner, maar iedere webdesigner claimt goedkoop websites te kunnen maken. Onderscheid jezelf van de rest:

  • Natuurlijk met een scherpe prijs
  • Een omvangrijk portfolio – laat deze zien op je website
  • Lever meer dan de klant verwacht
  • Bied een totaaloplossing en denk mee in de online strategie

Tegenwoordig is webdesign meer dan het maken van een website. Een website moet gevonden worden en leuk zijn om te bezoeken. Vertel je klanten daarom dat je ook zoekmachineoptimalisatie voor ze kunt doen, help ze met hun online strategie.

Webdesign krijgt er een nieuw ingrediënt bij en dat is: marketing. Succesvolle webdesigners – in deze tijd – maken geen websites, maar zetten een idee/bedrijf online en overstijgen het verwachtingspatroon van hun klanten.