Reclames op de beeldbuis: marketinginstrument of collectebus? Naar mijn mening is het een spaminstrument die steeds meer irritatie opwekt en als collectebus van de commerciële omroepen fungeert. Hallo! Ik kijk TV voor de programmering, niet voor reclames. Een commerciële omroep mag maximaal 12 minuten per uur haar zendtijd aan reclames besteden, maar dat lijken soms wel 45 minuten.

Waar komt dat door? De meeste reclames worden steeds slechter en schieten volkomen hun doel voorbij.
Je kan nagaan dat er een heel bedrijf druk is met het bedenken van tv reclames, want zij worden ingehuurd door de bedrijven waarvan wij de reclames op de televisie zien. De bedragen die hiervoor worden gerekend zijn haast onmenselijk. Een reclamespot uit laten zenden op bijvoorbeeld RTL 4 kost circa €30.000 en dan moet je het spotje nog laten maken.

Daarbij moet je jezelf dus echt afvragen:

Is the juice worth the squeezing? 

Waarschijnlijk worden er 10 verschillende reclames bedacht, waarvan er uiteindelijk negen verworpen worden.
De reclame die wij op tv zien is de uiteindelijke winnaar. Hoe dramatisch moet de kwaliteit van die andere negen reclames dan wel niet geweest zijn?! 

Carglass repareert, carglass vervangt…

Bah! Om moe van te worden. Van narigheid bel ik bij ruitschade gewoon de concurrent op, omdat ik carglass mijn geld niet gun, waarmee ze vervolgens nog meer van die irritante reclames kunnen maken…

Irritatie

Dit soort praktijken is een grote ergernis bij veel mensen.
Het is eigenlijk bedoelt als marketinginstrument, maar het lijkt wel alsof ze er in een uur tijd 20.000 prikkels aan spam doorheen weten te werken. Ikke, ikke, ikke… koop mij, koop mij. Product x is slecht en ik ben goed. Dat het slecht gaat met de economie is ook duidelijk te merken aan de reclames op tv. Het gebrek aan budget ventileert zich uiteindelijk op de beeldbuis, omdat men geen gewoonweg geen betere reclamemakers kan betalen.

Wie is er de dupe van? De bedrijven die wél iets te vertellen hebben, informatie van toegevoegde waarde. Maar die worden niet meer gehoord, omdat mensen een soort van filter of muur om zich heen bouwen tegen televisiereclame. De irritante reclames (weinig creativiteit – door te weinig budget) die steeds vaker en langer voorbij komen vernielen dit prachtige marketinginstrument.

Een nieuwe manier van marketing bedrijven doet zijn intrede; de zogenaamde inboundmarketing. Daarover meer in een volgende post.

Als afsluiter een lijst met de 8 duurste reclames ooit gemaakt.