Consumenten hebben meer vertrouwen gekregen in websites, ze hebben maarliefst 20% meer vertrouwen gekregen in vergelijking met 5 jaar terug. Dat is opmerkelijk gezien de snel stijgende internetcriminaliteit.

Dit is gebleken uit een onderzoek aan de University of Melbourne.

Daarnaast is het ook zo dat men 30% minder trouw is geworden aan online shoppen in vergelijking met 2007.

De onderzoekers geven aan dat de groei van het online vertrouwen vooral te maken heeft met de Layout van de websites. ‘Mensen houden van schoonheid. We zitten psychologisch zo in elkaar dat we mooie mensen vertrouwen, en zo geldt dat ook voor websites’. Naarmate het internet en de websites steeds mooier worden, is men geneigd meer op zoek te gaan naar de mooiste websites en minder trouw te worden aan andere websites.

Het aanbevelen van sites is de afgelopen 5 jaar met 32% gegroeid, dat komt vooral door social media.
Coker: ‘Mensen ontwikkelen een relatie met internet en websites zoals men ook relaties met mensen ontwikkelt. Men vertrouwt mooie sites meer, wordt minder tolerant aan websites met irrelevante informatie en men gaat dus eerder een kijkje nemen op andere websites’.

Bron: Marketingonline